Rancangan Pengajaran :
Rancangan Pengajaran :
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Kelas : Tahun 1 Ba
Tarikh : 15 Jun 2011
Masa : 10.35 pagi – 11.35 tgh (60 minit)
Bilangan murid : 20 orang
Tema : Mari Bertani
Tajuk Pelajaran : Sayur-sayuran
Objektif pembelajaran : ` `Murid dapat membina lima ayat tunggal berdasarkan gambar.
Hasil pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A. Menguasai isi kandungan
1. Murid dapat bercerita tentang gambar dengan menggunakan ayat tunggal.
2. Murid membaca teks dengan lancar , sebutan jelas dan intonasi yang betul.
B. Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir
1. Murid dapat menyenaraikan nama-nama sayur-sayuran yang terdapat dalam gambar .
2. Murid dapat membina ayat tunggal berdasarkan gambar.
C. Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
1. Murid dapat menyatakan kebaikan makan sayur-sayuran.
2. Murid dapat membezakan gambar sayur-sayuran yang elok dan rosak..
Bahan, peralatan dan bahan sumber:
1. Buku teks
2. Slaid Video
3. Lembaran Kerja
4. Carta gambar
Rancangan Pengajaran
Langkah/Masa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan/ Mencungkil idea (5 minit) | Guru menayangkan video suasana di pasar tani | 1. Guru bersoaljawab dengan murid tentang video bersoaljawab dengan murid tentang video yang ditayang-kan 2. Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran . | 1.Murid menyatakan aktiviti yang terdapat dalam slaid. 2.Murid bersoaljawab dengan guru tentang tayangan video. | Strategi: Bersoal-jawab Sumber /Bahan : Video tayang suasana pasar tani |
Menstruktur/Menstruktur Semula (40minit) | Petikan tentang “Sayur-sayuran” | 1. Guru mengedarkan petikan tentang sayur –sayuran. 2. Guru membahagikan murid dengan beberapa kumpulan kecil. 3. Guru bersoaljawab dengan murid berkaitan dengan petikan yang dibaca. | 1.Murid membaca teks dengan bimbingan guru. 2.Murid membaca petikan dengan nada dan sebutan yang betul. 3.Murid menjawab soalan yang dikemuka-kan oleh guru. | Strategi: -Bacaan Intensif -Menghubungkaitkan Sumber : -Teks sayur-sayuran -Gambar dalam MS. Power Point -Lembaran kerja (Slaid 2) |
Aplikasi Idea (10 min) | 1.Membina Lima ayat tunggal. | 1. Guru mengedarkan lembaran kerja. 2. Guru membimbing murid menulis lima ayat berdasarkan gambar. | 1.Murid menulis lima ayat tunggal berdasarkan gambar sayur-sayuran dengan bimbingan guru. | Strategi: -Latih tubi -Latihan menulis Sumber : -Slaid Powerpoint Lembaran Kerja |
Refleksi/ Penutup (5 min) | Menyanyi lagu “Sayur-sayuran” | 3. Guru membuat rumusan tentang apa yang telah murid pelajari | 1.Murid menyanyi lagu sayur-sayuran 2.Murid dapat menyatakan kebaikan makan sayur-sayuran. | Strategi: Nyanyian Sumber : Slaid lagu “Sayur-sayur- rentak Rasa Sayang. |
A. Isi perkataan dengan huruf yang betu(Nama Sayur-sayuran)
T _ R U _ G
S _ W _
T _ M A T _
C _ L _
B.Senaraikan 5 nama sayur-sayuran dibawah
1. ____________________________________
2. ____________________________________
3. ____________________________________
4. ____________________________________
5._____________________________________
5._____________________________________
C .Baca petikan di bawah (Pilih jawapan yang betul)
|
Pak Ali seorang ___________________ sayur. Dia menanam
sawi,________________, ___________________ dan ________________
Dia menanam sayur-sayuran di atas ______________________.
Pak Ali _____________________ sayur-sayuran setiap hari. Sayur
-sayuran Pak Ali sangat ____________________.
No comments:
Post a Comment